måndag 27 maj 2013

Barcelona!

Nu har vi varit hemma ett par dagar, i dag börjat jobba igen efter en veckas skön semester.. 
Jag har hunnit samla mina tankar och bestämt mig för att jo, jag måste dokumentera vår resa och denna fantastiska stad Barcelona.. Det var inte lätt att välja ut bilder så det blev ett helt collage. 
Stå ut eller stäng ner, valet är ditt men här kommer bildkavalkad!
Att få åka med två av våra bästa vänner Anna och Johan, det är en ynnest! Strosa längs stadens gator, shoppa, äta, prata och dricka lite gott och att få göra det i flera dagar tillsammans, härligt och lyxigt!
(Tips 1: Precis som alla andras tips när det gäller shopping: Skippa de stora gatorna, gå gärna i den gamla delen av Barcelona, slink in i de där småbutikerna och hitta massor av fint! T o m min man är lyrisk där!:))
En av dagarna åkte vi på en guidad tur till tre vingårdar ca 5 mil utanför Barcelona. 
Mycket trevligt att se något annat än bara storstan, lite lantluft är ju heller aldrig fel sägs det!:)
(Tips 2: Ska man till Barcelona och inte vet vad man ska hitta på så kan jag verkligen rekommendera en vingårdstur!)
Vi njöt av vackert väder, solig frukost ute på stan och så självklart besökte vi matmarknaden La Boqueria vid Ramblan... Där är det ju bara roligt att titta på allt som finns att köpa, sedan är det ju vissa som köper typ chokladnötter för 200 kr och tar med sig hem till Sverige, själv köpte jag färsk frukt för 10 kr..:)
(Tips 3: Som sagt, skippa storgatorna, vik av och ät tapas på de små sköna ställena som finns överallt. tapasstället "Sagardi" i Gotickvarteren är en favorit hos oss alla fyra!)
Vi är lyckligt lottade Johnny och jag... Att få tillbringa fem dagar med två av de finaste och skönaste vännerna vi har, det är lyx det.. Att alltid kunna vara sig själv och alltid känna den kärlek och värme som man får av dessa två, det betyder så otroligt mycket för oss..
Det jag kommer minnas mest från denna resa är våra långa sköna samtal och det bästa: Alla skratt!
(Tips 4: Ni som har barn, försök att ordna barnvakt och åk på minisemester med bästa vänner, det kommer ni leva länge på och när ni kommer hem så kommer ni vara världens bästa föräldrar, i alla fall för ett tag:))
Ja Barcelona har så mycket att ge, och för oss som åkte för fjärde gången till denna fantastiska stad så kände vi att det var skönt att bara hänga, strosa och titta på folk...
Tillbringa tid på hotellets takterass, doppa fötterna i poolen (för mig var det för kallt för ett dopp), dricka cava, äta chips, bränna armarna i solen (och inte shoppa ihjäl sig, det var nytt för mig!:)) och vila ut efter en intensiv vinter och vår, det var fantastiskt gött!
Det får bli tips 5!

Tack för att ni orkade läsa och kolla mina bilder och funderar ni på att åka till Barcelona, tveka inte, ni åker till staden som har allt att erbjuda!

PS! Ni som ändå undrade vad jag shoppade så kan jag visa det i ett annat inlägg, jag är nämligen själv väldigt nöjd med mina inköp!:)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är glad för dig att ni haft det så bra! Är oxå säker på att Anna & Johan är glada över er! Kram fina vännen /Pia

Anonym sa...

Åh, vilken härlig resa och så fint skrivet om den! Ska ta till mig alla tips ;)

Kram C

Diana. Dajj. Morsan. sa...

Gyyyyyyd så fiiiint och fiii iiiiiii na!!! Skriver genast upp Barca på min önskereslista!!! Tipsen noteras också!!!

Bella sa...

Åååh, vilken härlig resa till underbara Barcelona med bästa sällskapet, en stad man kan åka tillbaka till många gånger!!

Hoppas du haft en bra dag!

Kramar Bella

Rosie sa...

Pia: Fina omtänksamma vän:) Tack och kram!

C: Häng på nästa gång vet ja!:) Kram!

Diana: Du är för söt! Ja till Barca måste du! Barnvänlig stad också tycker jag:) Kram!

Bella: Ja du vet... Det var ju inte så länge sedan du var där:) Dagen har varit bra, hoppas detsamma för dig! Kram!