lördag 22 juni 2013

Min midsommar

Jag tycker själv att jag är en rätt glad och harmonisk människa som lever ett gott och händelserikt liv med mina nära och kära, men det här med högtider som jul och midsommar, det är inte min grej..
Jag får någon typ av ångest när det närmar sig dagar som har ordet afton i sig.. Vet egentligen inte varför, men hos mig så blir det så kravfyllt och jag känner att det SKA vara på ett visst sätt under dessa dagar.. Inte blir det bättre av bloggar, Facebook och Instagram med alla lyckliga statusuppdateringar som spär på ångesten hos mig.. Min man som är en klok man suckar och säger åt mig att sluta läsa och ja visst det borde jag men jag kan ändå inte låta bli! Jag är ju också själv en av de som lägger ut lyckliga bilder och statusuppdateringar från resor och roligt jag gör i livet och jag tycker ju att det är kul att läsa och jag gläds med andra men förstå mig rätt, kanske inte just på midsommarafton...

Som sagt, nu blev det ändå en afton igen och någonstans på vägen fram så bestämde maken, sonen och jag att det skulle bli en lugn och skön dag och vi skulle tillsammans bara göra det vi kände för och det gjorde vi..
Vi packade picknickkorg och åkte till Wadköping där vi tittade på pensionärer som dansade folkdans.. Vi tröttnade ganska snabbt så i stället la vi oss i gröngräset, fikade och tittade på folk.
Hemma på eftermiddagen så kom min käre kusin Magnus över.. Vi grillade massor med gott.
Att se dessa två som jag älskar så mycket vid grillen, talandes och skrattandes, det gör gott i hjärtat på mig!
Vi fortsatte kvällen med kubb där dessa två slog mig och Johnny stort! Det märktes nog att vi hade roligt för grannungdomarna tvärs över gatan kom över och frågade om de fick låna vårt kubb:) Så klart de fick!
Vi har inte många traditioner i vår familj, men vi har en och det är poker.. Jag har spelat poker sedan jag var liten med farmor och farfar i deras sommarstuga och nu fortsätter vi hemma hos oss i köket och lika bitna i detta kortspel är vi allihopa! Sent på natten satt vi, Elliot, Johnny, Magnus och jag och vann, det gjorde jag!:)

Min lilla familj, min kärna, mitt allt, så glad för dom... I dag är det midsommardagen, ångesten är borta och jag ser framåt igen, lustigt hur det kan vara, men så här är jag, nu när jag är vuxen så vågar jag bjuda på det, allt är inte rosenrött i min värld och rastlös och full med tankar, sån kommer jag nog alltid att vara, men jag är lycklig, och det finns ett lugn och en trygghet i dag som aldrig funnits förut. Jag kan klara av en midsommar utan en massa krav, det är stort, och snart är jag mig själv igen och bloggen kan fortsätta med sina mer ytliga och lyckliga inlägg:)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som om du fick en fantastisk midsommar! Jag känner igen mig i hur du tänker/känner med alla jäkla krav o jobbar hårt med det. Här fick det bli knytis o skönt häng med några vänner - avslappnat o skönt o lagom. Glad midsommar kram på dig o familjen <3 Tovis

Magnus sa...

Tack för en mycket mysig och trevlig midsommarafton! Älskar min Kristensen/Sevelin-familj!

Dock glömde du skriva att den stora stjärnan var Elliot, dels låg han bakom våra två överlägsna Kubb-vinster (den sena matchen vi förlorade gjorde vi mest på flit för att ni skulle få vinna en match) och dels var han asduktig på poker hans första pokerkväll. Han kommer bli svårare att slå än dig framöver, i övrigt vill jag tillägga att jag kom tvåa.

Kramar

Anonym sa...

Har förståelse för din känsla. Bra att du försöker ta det med ro och att du är glad och tacksam över din familj! För vår del ingick inga traditionella midsommarbestyr i år, så när som på kortspel, regn och mys med familjen. Befann oss i husbilen på väg söderut i Danmark. Ha det gott! Kram Jeanette

Rosie sa...

Tova: Skönt med kravlöst och härligt med kompishäng på midsommar. Stor kram!

Magnus: Tack själv!:) Just det! Tack för påminnelsen om sonen, skönt också att det är mig han brås på:)Stor kram!

Jeanette: Åh! Danmark! Vårt favoritland! Ni verkade ha det toppen på midsommar och ja jag tränade på att ta aftonen med ro, vilket gick väldigt bra!:) Kram fina du!

Anonym sa...

Modigt konstaterande Rosie.. har också lite svårt med aftnar och dylikt!! De brukar ändå bli ganska bra....*ler*

Rosie sa...

Anonym: Ja så är det, det blir bra om man bestämmer sig för att det ska bli bra, oavsett vad:)